Veertien jaar geleden ging ik voor het eerst naar de peuterschool. Zes jaar geleden ging ik voor het eerst naar de middelbare school. Drie jaar geleden ging ik voor het eerst naar een school buiten mijn eigen dorp. En een jaar geleden ging ik voor het eerst naar het hoger beroepsonderwijs. En dan niet naar Leeuwarden, maar naar Zwolle!

Als je bij mij in de buurt woont, is het namelijk erg logisch dat je in Leeuwarden gaat studeren. Het is dichtbij en iedereen gaat erheen. Erg gezellig, maar in Leeuwarden kun je nog steeds geen journalistiek studeren. Daarom moest ik wel naar Zwolle gaan. En dat was niet alleen een veel grotere stap, maar het neemt ook meer reistijd. Gemiddeld ben ik zo’n 4,5 uur per dag aan het reizen. Er blijft weinig van je dag over.

Halverwege het jaar ben ik begonnen met het zoeken van een kamer. Dit zou me erg veel tijd schelen. En nou heb ik wel eens wat kamers bekeken, maar deze waren vaak erg klein of bleken uiteindelijk tijdelijk te zijn. Echter heb ik vanmiddag weer een kamer bekeken. Deze is zelfstandig, is via de woningzoeker en is maar 3 km van school vandaan. Dan wordt het ineens toch wel spannend om helemaal op eigen benen komen te staan.

Ik heb er wel zin in! Zwolle lijkt me een ontzettend gezellige stad. En dit maakt dan m’n zelfstandigheid compleet. Ik ben de eerste van mijn vriendengroep, maar dat is misschien alleen maar leuk! Kunnen ze eens langskomen. Gezellig!

