De films wonnen vele prijzen waaronder 17 Oscars, 76 prijzen en 83 nominaties. Op IMDb’s top 250 van beste films aller tijden staat de trilogie op het moment respectievelijk op de 17e, 29e en 11e plek. 

Tot voor kort had ik deze films nog nooit gezien. Het leken me altijd vrij zware films. Ik had vaak meer zin in een luchtige romantische komedie of een spannende actiefilm.

Het verhaal gaat over de jonge Hobbit Frodo Balings krijgt van zijn oom Bilbo Balings een gouden ring. Dit blijkt een ring te zijn die grote macht in zich draagt, gesmeed door Sauron. Sauron, die al het kwade in Midden-aarde vertegenwoordigt. Hij kan alleen verslagen worden door de Ring te vernietigen. De enige plaats waar dit gedaan kan worden is het vuur van de Doemberg, waar de Ring ook door Sauron gesmeed werd. 

Aangezien de films de afgelopen dagen op RTL7 te zien waren heb ik ook eens een gokje gewaagd.  Dinsdag was LOTR 1 aan de beurt. Nou had ik die wel eens gekeken met m’n broertje en een vriend. Ik was die avond zo moe dat toen ik ‘m weer keek me bijna niets bekend voor kwam. Deze film viel me uiteindelijk heel erg mee, hij was erg leuk en spannend!

De tweede film was ook goed genoeg om me de hele tijd vast te houden. Door een telefoontje heb ik een half uurtje gemist, maar ik zat er meteen weer in. Deze had ik eens geprobeerd eerder te zien. Alleen was ik toen zo moe dat ik meteen in slaap was gevallen en pas na het eerst grote gevecht weer wakker was geworden.

De derde film is niet gelukt. Maar gelukkig weet ik dat m’n broertje die ook op de computer heeft. Dus die van het weekend dan maar even kijken?


