Ik lig uren in m’n bed en het lukt me niet: ik kan niet in slaap komen! De volgende dag lees ik ineens de volgende tweet.

Dit is leuk, want wie heb ik een geheime aanbidder! Wat spannend! Als ware journalist gaik op onderzoek en helaas… Jullie weten het natuurlijk meteen. Het feitje is geen feitje, maar een roddel. Jammer!

Door dit onderzoek kom ik wel wat andere feiten tegen over dromen. Hieronder zes feiten over dromen.

  1. In de tijd van de Romeinen werd dromen als geldig bewijsmiddel beschouwd. De Romeinen beschouwden dromen simpelweg als berichten van God.
  2. Mensen die tijdens hun leven blind zijn geworden dromen nog steeds. Mensen die blind geboren zijn dromen met behulp van andere zintuigen (geluid, geur, aanraking en emotie)
  3. Onze hersenen kunnen niet zelf  gezichten maken. Alle gezichten die je in je dromen ziet heb je al eens eerder gezien!
  4. Droom jij in zwart-wit? Dan hoor je bij de 12% van de bevolking die dat doet. Vroeger droomden meer mensen in zwart wit. Onderzoek heeft bewezen dat dit te maken heeft met de komst van kleuren televisie.
  5. Dieren dromen ook! Pauwen zijn zelfs actieve slaapwandelaars. Ze lopen als gekken in het rond als ze iets achtervolgen in hun droom. Onze eigen hond blaft en gromt ook wel eens als hij weer aan het dromen is.
  6. Snurk je veel? Waarschijnlijk droom je dan minder. Op hevige snurk momentjes is het zelfs niet mogelijk om te dromen.
