Zaterdagavond. Drie uur ‘s nachts. Het feestje was leuk. De drank was lekker. Ik ben blij. Tot ik bij mijn huis kom… Ik heb geen sleutels bij me, mijn mobiel is leeg en de bel ligt eraf.

Eerst alle deuren checken. Nee, alles zit op slot. Zijn er ramen open? Ja, eentje! Bij de slaapkamer van mijn ouders. Er brandt ook nog licht, wat vrij raar is voor drie uur ‘s nachts. Mijn ouders zijn niet eens thuis, maar een weekendje weg; nog vreemder. Als ik iets dichterbij kom hoor ik geluid. Ik roep een paar keer, maar krijg geen reactie.

Zou ik bij dat raam kunnen komen als ik op het dak sta? Ik denk het wel. Ik loop een minuutje rond om de beste route te bepalen. Met een klein trapje en een beetje inspanning sta ik, ondanks die glazen cola berenburg, in no time op het dak. Gelukkig is het volle maan, anders was dat nooit goed gekomen.

Inmiddels sta ik op het dak en ben ik bij het raam. Er zit een heel klein gleufje en mijn hand past er eigenlijk niet tussen. Met een beetje wringen en duwen krijg ik uiteindelijk toch het haakje te pakken en kan ik het raam openen. Op dat moment hoor ik een gil. Een stem die ik niet meteen kan plaatsen zegt: ‘Er is iemand bij het raam! Ik zweer het!’

‘Ik ben het maar, Annagreet. Doe het andere raam even open.’ Vervolgens schuift een vriendin van mijn zusje het gordijn opzij en zie ik haar en mijn zusje ontzettend verbaasd kijken. Ik kijk waarschijnlijk nog verbaasder, want waarom zijn zij niet op mijn zusje haar kamer?

‘We mochten hier slapen van mem! Dan konden we naast elkaar slapen en nog eventjes tv kijken.’ Oké, prima. Mijn roepen hadden ze helemaal niet gehoord. Ze waren MTV aan het kijken en dat was veel te boeiend. Daarvoor hadden ze ‘My Bloody Valentine’ gekeken, dus ze waren bang voor elk geluid dat ze hoorden.

Mijn ouders vonden het de volgende dag eigenlijk alleen maar grappig. Ook mijn vrienden lagen op de grond van het lachen. Het was dan ook niet de eerste keer dat ik geen sleutels bij me had. Ik heb al eens eerder in de auto geslapen, omdat ik het huis niet in kon. Dan was deze oplossing een stuk warmer en zeker voor herhaling vatbaar!

