Kijken, horen, voelen, proeven en ruiken. Als je één van deze dingen niet kunt, dan merk je dat vrij snel. Toch? Ik weet pas sinds mijn 12e dat ik niet kan ruiken.

Als we bij de pepermuntfabriek langsreden was ik vast verkouden. Was de meloen al rijp? Ik rook het niet! Ik merkte wel dat mijn neus soms wat frisser was of dat ik iets prikkelends voelde. De één was vast beter in ruiken dan anderen! De één had immers ook betere ogen dan de ander.

Nadat ik 500 keer het excuus ‘ik ben wat verkouden’ gebruikt had kreeg m’n moeder een vermoeden. Ze liet me allerlei dingen ruiken, maar ik rook nooit iets. Op naar de dokter, die hetzelfde concludeerde en mij naar de KNO-arts stuurde. Deze keel-, neus- en oorarts liet me weer van alles ruiken. Hierna heb ik allerlei tests gedaan: CT’s, MRI’s, meer reuktesten, maar ik rook nog steeds niets.

Hoe kan dat dan? Ik heb geen idee. Wel weet ik zeker dat ik ermee geboren ben, want ik kan (voor mijn gevoel) wel goed proeven. Ach, gelukkig ben ik goed in films kijken, muziek luisteren, weet ik wanneer ik me verbrand en geniet ik van lekkere dingen als kip madras!

