special!Hoeveel mensen hebben anosmie? Er is nog geen volkstelling naar gedaan. Geschat wordt dat ongeveer 5% niet kan ruiken. In Nederlandzijn dit zo’n 834.800 mensen.

Je kan op heel veel verschillende manieren anosmie krijgen.

  • 25% krijgt het door een flinke verkoudheid
  • 25% krijgt het zonder reden, zelfs na langdurig testen kan niets gevonden worden
  • 20% krijgt het door een luchtwegeninfectie
  • 15% krijgt het door een ongeluk met je hoofd
  • 9% krijg het door andere oorzaken, bijvoorbeeld diabetes of langdurig roken.
  • 5% krijg het door Parkinson of Alzheimer

Als je goed hebt gerekend blijft er 1% over. Raad eens waar ik bij zit? Tada! Bij 1% van de anosmiepatiënten is het aangeboren. Dat heet idiopathische (=ze hebben geen idee van de oorzaak) congenitale (=aangeboren) anosmie (=niet kunnen ruiken). Als je dat gaat googlen krijg je ongeveer 4 hits, waaronder 1 andere blog en één document waar ik niets van snap met al die medische termen. Ik ben dus 1 van de 8.348 mensen in Nederland die geboren is met anosmie. Zo speciaal, dat de dokters het eigenlijk niet eens wisten. Ik ben hier zelf achter gekomen. De meeste KNO-artsen weten niet veel over anosmie, laat staan over mijn speciale variant. 😛 Lang leve zelfstudie!

En misschien ben ik ook wel een beetje raar… heel misschien…

Klik hier om mijn andere blogs over anosmie te lezen. 

