Nieuw onderzoek heeft bewezen dat de smaak van bier het stofje ‘dopamine’ aanmaakt. Dat stofje zorgt ervoor dat je gelukkig wordt. Nu ben ik niet vies van een biertje en drink bijna elke weekend wel eentje. Soms ook meer dan één en soms doordeweeks ook eentje. Dus ik zou gelukkig moeten zijn, toch?

De onderzoekers legden 43 mannen in een PET-scanner en gingen vervolgens kijken wat hun hersenen deden bij de inname van een heel klein beetje bier. Meestal maken we het stofje ‘dopamine’ aan als we verliefd zijn of alcohol drinken. Hierbij ging het maar om een 15 mililiter, dus alcohol had geen effect. Dat zegt dus dat zelfs de smaak van bier genoeg is!

Helemaal neutraal is het onderzoek niet, want er deden alleen maar mannen mee. De onderzoekers waren wel op zoek geweest naar vrouwen, maar ze konden niemand vinden die het liefst bier dronk en geen andere verslavingen had zoals tabak of drugs. Dat was een vereiste! Helaas was ik er niet om de dag te redden! Haha!

Ben ik gelukkig? Jazeker! Al kan dit onderzoek dat niet zeker zeggen. Ik heb een best leuk leventje!

Briljante onderwerp bedacht door Jos Boesveld!

